2011-04-02

En omständlig resa med Västtrafik

I torsdags, 31 mars, tog jag tåget 08.09 från Uddevalla Östra för att åka på ett möte i Göteborg. Njae, vi kom inte iväg förrän 08.19 alltså tio minuter försenade. Signalfel stod det på skylten.

Resan flöt på som den skulle, men vid Svenshögen brukar man ju få invänta ett söderifrån kommande tåg. Det gjorde vi inte den här gången utan resan fortsatte. Jag noterade att vi inte mötte något tåg överhuvudtaget på resan.

I Ytterby blev det stopp. Då fick vi veta att det var två tåg före oss på Bohusbanan som stod och väntade på att kunna köra in till Göteborg. Efter en tids väntande informerades om att man kunde kliva av tåget och ta en buss i stället om man inte ville vänta. Jag stannade kvar men ringde till ett par personer som skulle vara med på samma möte som jag.

Efter en tids väntan rullade vi så vidare med endast ett par korta stopp innan vi rullade in på Göteborgs central, en timme försenade. Vi fick veta att förutom signalfelet så hade en växel körts sönder i Kville.

Efter mötet som jag kom för sent till åt vi gemensam lunch och sedan var det återresa. Kl 13.47 skulle nästa tåg gå, men då jag kom till Centralen stod det på tavlan att tåget var inställt och ersatt med buss. Då tänkte jag att den bussen går säkert in till alla tågstationer under resan så istället kollade jag upp den vanliga bussen från Göteborg.

Kl 14.10 gick Lysekilsexpressen till Torps köpcentrum. Framma på Torp kl 15.10 men hur skulle jag resa sedan. Då jag inte bytt buss här tidigare såg jag antagligen lika förvirrad ut som jag var då jag klev av bussen. Några som skulle in till Uddevalla skevade iväg till en busshållplats några hundra meter längre bort och jag följde efter.

När väl bussen gick såg jag att det var buss nr 4 till Hovhult och inte en direktbuss till Kampenhof. Vid Hovhult skulle den byta nr till 2 och gå till Kampenhof som var mitt slutmål. Bussen körde Kurverödsleden, Skogslyckan, Boxhult och upp till Hovhult, där den efter några minuters väntan startade. En bit ner på Fjällvägen, svängde den plötsligt vänster mot Bleket. Och plötsligt befann jag mig i närheten av Hedegärdebron så då hoppade jag av och gick hem. När jag kom nerför Skolgatebacken var klockan några minuter före kl 16 och då gick bommarna ned för ett tåg som kom söderifrån. Kom det från Göteborg var min första tanke? Hade jag åkt denna långa resa i onödan?

Och gud vet hur mitt Västtrafikkort ser ut. Kom jag ihåg att checka ut när jag kom till Torp? I annat fall har jag fått betala resan ända till Lysekil, som var bussens slutstation. //

1 kommentar:

rolf ohlson sa...

Stor plånbok,nerver av stål och mobiltelefon,är det som kanske behövs för att åka med Västtrafik.
Tänkte åka till Göteborg snart, men det får väl bli med bil i alla fall (fast jag tänkt ta tåget).