2012-08-03

Jag är borgerlig vigselförrättare

I veckan avslöjades det att borgerliga vigselförrättare i Stockholms län tagit betalt utöver det arvode som man får från Länsstyrelsen. 2-3000 kr och ända upp till 5000 kronor för en vigsel i något fall hade förekommit.

Jag är borgerlig vigselförrättare i Uddevalla, föreslagen av kommunfullmäktige och förordnad av Länsstyrelsen. När jag blev tillfrågad fick jag samtidigt veta förutsättningarna, Och inte var det arvodet som fick mig att tacka ja utan för att det är ett trevligt hedersuppdrag. Arvodet för en vigsel är 110 kr. För ytterligare vigslar samma dag får jag 30 kr/vigsel.

I vissa kommuner får brudparen betala en avgift. Göteborg lär ta 500 kr, Mölndal 650 kr. Kanske är det för att man inte vill ha så många vigslar?

I Uddevalla är det helt gratis och den enda kostnaden för brudparet kan vara att vi vigselförrättare kan ta ut milersättning. Det blir ju ofta inte så långa sträckor så det har jag inte gjort. Däremot propsade en anhörig till brudparet vid min senaste vigsel att jag skulle ta emot ett kuvert med okänt innehåll. När man sagt tydligt "Nej tack!" och vederbörande står på sig så ställer man inte till med en scen utan jag tog emot kuvertet som vid hemkomsten visade sig innehålla 500 kronor.

Jag hade ju i alla fall kört några mil för att komma till platsen för vigseln.

Att göra som man har gjort i Stockholms län är helt oacceptabelt och det tråkiga är att det solkar ner hela kåren av ideellt arbetande borgerliga vigselförrättare runt om i Sverige.

Jag tyckte också det var tråkigt när jag hörde en kollega i en grannkommun bli intervjuad på P4 Väst om hon hade förståelse för det skedda. - "Jo, jag har förståelse för det, man får ju ändå lägga ner lite tid och träffa brudparen innan", svarade hon.

Tänk, jag tycker det är helt fel. Om man inte godtar förutsättningarna med de låga ersättningarna så tycker jag att man skall arbeta för att få upp arvodet, inte ta emot svarta pengar vid sidan av. Det är ju ändå frivilligt att ta på sig att vara vigselförrättare.

Det är för övrigt mycket trevligt att vara vigselförrättare. Man får vara med vid en särskild betydelsefull och minnesvärd högtidsstund för ett par som lovar varandra kärlek. Kan det vara finare?  //

3 kommentarer:

Sven under korkeken sa...

Borde man inte förnya sitt löfte vart 10nde år?

Gunnar Klasson sa...

Du är välkommen!

Anonym sa...

Tycker du att det är ok även om du tillfrågas att läsa upp dikter, stå för att berätta vad som kommer härnäst i programmet osv?