2013-02-09

Nu börjar Brottet del 3

På söndag den 10 februari börjar del 3 av den danska serien Brottet (Forbrydelsen på danska). Denna tredje och sista omgång tar avstamp i det brutala mordet på en baltisk sjöman, och fortsätter sedan – mot bakgrund av finanskrisen – med en kidnappningshistoria där gärningsmannen verkar ha någon sorts moralisk skuld att indriva.

Det handlar om storfinans och politik, och kriminalkommissarie Sarah Lund tvingas jobba tillsammans med en gammal älskare för att lösa det snåriga fallet.

Jag såg serien på NRK 1 i höstas och den är bitvis gastkramande spännande. På NRK gick den på måndagar kl 22, dvs exakt samtidigt som SVT 1 visade Homeland. Det var ett dilemma då jag var tvungen att spela in antingen Brotter eller Homeland och sedan se det inspelade avsnittet nästa kväll.

Brottet är väl värd att se, men jag blev väldigt besviken på upplösningen. De sista tio minuterna rann ut i sanden och man funderade över om de hade gjort så för att sedan fortsätta med en fjärde del? Men direkt efter avslutningen fick man veta att detta var det allra sista avsnittet.

Jag har funderat på om man gör en annan upplösning av serien när den nu sänds i SVT? Många svenskar har, precis som jag, redan sett serien och vet således vem Sarah Lund jagar. Kanske att jag därför bänkar mig framför TV:n i det sista avsnittet.  //

Inga kommentarer: